Dyslexieprotocol 3.0 - T per 1 januari 2022 is het dyslexieprotocol 3.0 in werking gegaan. dat geeft veranderingen rondom de vergoede dyslexiezorg en welke kinderen hier nu wel of niet voor in aanmerking komen. Het lijkt een verbetering, want minder star. maar is dit ook zo? tekst: kArin jAhromi – Bestuurslid en dyslexie-expert impuls & WoortBlind 14 I&W mAGAZIne nr 1 - 2022 ot nu toe moest er voor een vergoeding sprake zijn van eed (ernstige Enkelvoudige dyslexie). dat betekende dat er naast dyslexie geen andere belemmering (bijvoorbeeld AdHd) mocht zijn. Was die er wel, dan moest eerst deze comorbiditeit behandeling krijgen voordat diagnostiek en behandeling voor dyslexie aan de orde was en voor vergoeding in aanmerking kwam. nu is men daar minder star in. Wel wordt er nog steeds gekeken naar de impact van een eventuele andere ‘aandoening’ op de succeskansen van een dyslexietraject, voordat er een go is voor vergoede dyslexiebehandeling. focus ligt meer op leesproblemen Het nieuw criterium is ernstige dyslexie. Wat betekent dat voor een doorverwijzing voor een dyslexieverklaring en een behandeltraject? er moet nu sprake zijn van een zeer ernstig leesprobleem. Het leerling dossier uit het leerling Volg systeem gaat daarbij ook een belangrijkere rol spelen. daar kan bijvoorbeeld door de leerkracht in vermeld worden of er ook sprake is van bijkomende spellingsproblematiek en hardnekkigheid. maar een zeer ernstig leesprobleem blijft de voornaamste reden voor een doorverwijzing. de criteria voor ernstige dyslexie zijn strenger geworden Voor ouders is het daarbij belangrijk te weten hoe een doorverwijzing vanaf nu tot stand komt. Voorheen voldeed een leerling nog aan de criteria als een e-score bij het lezen drie keer gehaald werd. maar in het dyslexieprotocol 3.0 is drie keer een e bij de dmt (drie-minuten-test) niet meer voldoende. daarbij moet een kind ook behoren tot de groep van 6% slechtst scorende leerlingen als het gaat om vloeiend lezen in een betekenisvolle context. de criteria voor ernstige dyslexie
15 Online Touch DYSLEXIEPROTOCOL 3.0 Home